Sluiten

De Dageraad

Vervaardiger

Joseph Ducq

Periode en datering

19de eeuw
(1804)

In 1804 schildert Joseph Ducq in opdracht van Napoleon Bonaparte twee schilderijen met de voorstelling van de Dageraad en de Nacht voor de plafonddecoratie van het paleis in Saint-Cloud. Dat paleis wordt één van zijn belangrijkste residenties. In 1870 wordt het grotendeels door brand vernield. Enkele meubels en kunstwerken kunnen nog tijdig gered worden, waaronder ook De Dageraad van Ducq (vandaag in het Louvre). Zowel van De Dageraad als van De Nacht zijn voorbereidende tekeningen bewaard. Ducq heeft zich voor deze allegorische figuren geïnspireerd op de Iconologia van Cesare Ripa, een iconografisch handboek voor mythologische en allegorische figuren en hun attributen, dat een groot succes kende in het begin van de 17de eeuw. De Dageraad is een gevleugelde vrouw met in de ene hand een brandende fakkel en in de andere bloemen. Deze uitbeelding stemt volledig overeen met de beschrijving in de Iconologia. (Naar: Sandra Janssens en Paul Knolle, Joseph Benoit Suvee en het neoclassicisme, Brugge (Groeningemuseum) / Twenthe (Rijksmuseum Twenthe) 2007, nr. 90-92)

Details

Onderwerp
Dimensie
tekening, hoogte: 193 mm
tekening, breedte: 259 mm

Identificatie

Huidige locatie
Verzameling
Categorie
Objectnaam
Inventarisnummer
0000.GRO2052.II

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge engageert zich om gegevens als bruikbare open data ter beschikking te stellen. Afbeeldingen van kunstwerken die niet onder auteursrechtbeperkingen vallen, zijn daartoe gepubliceerd onder de Creative Commons Zero licentie. Deze mogen vrij worden gebruikt.

Gerelateerde items uit onze collectie